Polish politics in education about the Holocaust as exemplified by Auschwitz on the basis of the changes in 1989. And what was it like in the U.S.? Can we draw on the American politics of memory in the context of the Holocaust?

Autor

  • Adriana Krawiec Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20813333.29.4

Słowa kluczowe:

memory, history, politics, education, Holocaust, Poland, the U.S.

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie ram transformacji polskiej polityki w kontekście edukacji o Holokauście w Polsce, na przykładzie Auschwitz w aspekcie tzw. przełomu historycznego, jakim było podniesienie żelaznej kurtyny . Politykę analizuje się poprzez kategorie odnoszące się do pamięci społecznej, jej związku z historią, miejsc pamięci i ich zastosowania w polityce w dwóch systemach politycznych: totalitaryzmie w postaci socjalizmu i demokracji. Artykuł ukazuje polską politykę pamięci w kontekście tego zagadnienia jako, po pierwsze, równoznaczną z polityką pamięci bloku wschodniego pod przywództwem ZSRR i przełomu, jaki nastąpił po zwycięstwie bloku zachodniego pod przywództwem ZSRR. Stany Zjednoczone, które zmieniły polską politykę. Stany Zjednoczone przywiązują także dużą wagę do edukacji o Holokauście, czego dowodem jest lokalizacja jednego z największych i najbardziej znanych Muzeum Pamięci Holokaustu, na równi z Muzeum Pamięci Auschwitz i Yad Vashem. W artykule zarysowano także amerykańską politykę pamięci w kontekście Holokaustu, próbując odpowiedzieć na pytanie, czy Polska może wyciągnąć wnioski z tej polityki. Podstawą pracy jest wizyta autora w United States Holocaust Memorial Museum ufundowana dzięki grantowi Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego na działalność badawczą oraz dane udostępnione przez Jeffreya Cartera, Management Officer & Institutional Archivist.

Opublikowane

2024-01-16